content-box search-form mini
חזרה לכל השאלות

לשקר בשביל להסתיר (טהרת המשפחה)

שאלה

האם כשאני הולכת למקווה,מותר לשקר למשפחה לאן אני הולכת ?

תשובה מאת נחמה שולמן- יועצת הלכה, אחות בודקת טהרה(M.A ),

מחד, נצטווינו "מדבר שקר תרחק"(שמות כג ז) ומאידך מצאנו במקומות שונים בתנ"ך שמהם למדנו ששינו מהאמת עבור השלום ואפילו הקב"ה התווה לנו דרך זו, וגם הגמרא נתנה עליהם את הדעת (יבמות סה ב; ירושלמי פאה א א), כגון:

  • הקב"ה שינה מהאמת כדי להטיל שלום בין אברהם לשרה, שנאמר: "וַתִּצְחַק שָׂרָה בְּקִרְבָּהּ לֵאמֹר אַחֲרֵי בְלֹתִי הָיְתָה לִּי עֶדְנָה וַאדֹנִי זָקֵן" (בראשית יח יב), ולאברהם לא אמר כך, אלא: לָמָּה זֶּה צָחֲקָה שָׂרָה לֵאמֹר הַאַף אֻמְנָם אֵלֵד "וַאֲנִי זָקַנְתִּי" (שם יג)
  • הקב"ה ציוה לשנות מהאמת כדי להטיל שלום, שנאמר: וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֵיךְ אֵלֵךְ וְשָׁמַע שָׁאוּל וַהֲרָגָנִי (שמואל א טז ב), ונאמר אחר זה: וַיֹּאמֶר ה' עֶגְלַת בָּקָר תִּקַּח בְּיָדֶךָ וְאָמַרְתָּ לִזְבֹּחַ לַה' בָּאתִי (שם), הרי שהקב"ה ציוה לו לשנות (יבמות שם).
  • ושינו אחי יוסף מהאמת כדי להטיל שלום בין יוסף לאחיו, שנאמר: וַיְצַוּוּ אֶל יוֹסֵף וגו' אָבִיךָ צִוָּה וגו' (בראשית נ טז), ולא מצינו שציוה כלום (יבמות שם; ירושלמי שם).
  • ושינה הכתוב מהאמת כדי להטיל שלום בין מנוח לאשתו, שמתחילה כתוב: הִנֵּה נָא אַתְּ עֲקָרָה וגו' וְהָרִית (שופטים יג ג), ולבסוף כתוב: הִנָּךְ הָרָה (שם ז), ולא הוזכר שם עקרה (דרך ארץ זוטא, השלום).

אנו לומדים מכך שעלינו להתרחק מאמירת שקר ככל שניתן, אבל מפני הצניעות והשלום חשוב במקרים מסויימים כגון כשמצניעים ליל טבילה, לנסות להתחמק על ידי שינוי בו לא אומרים את כל האמת או משנים אותה. כגון: אם אומרים שהולכים לפגוש חברה/ ידידה/ מכרה והחברה היא הבלנית.. שהולכים להביא איזה מצרך ועוברים בסופר, להביא משהו לנזקקים ולעשות זאת בדרך וכו.
עם זאת במקרי קיצון מותר לא להגיד אמת או לחלופין כן לספר למישהי קרובה על הטבילה והדבר תלוי בנסיבות ובהקשרים הספציפיים, כגון כשהנזק ההפוך עלול להיות גדול יותר.
"..וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ". (זכריה ח, יט).