לכל המאמרים

הבט נא השמימה וספור הכוכבים

בראשית טו, ה:
" וַיּוֹצֵא אֹתוֹ הַחוּצָה וַיֹּאמֶר: הַבֶּט-נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים, אִם-תּוּכַל לִסְפֹּר אֹתָם! וַיֹּאמֶר לוֹ: כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ "
הנצי"ב מוולוז'ין ( ר' נפתלי צבי יהודה ברלין)כותב בפרושו 'העמק דבר':
"לא בשביל ריבוי הבטיחו כאן, שהרי כבר המשיל ריבוי זרעו לעפר הארץ.
אלא הוסיף כאן שיהיה הרבה אנשי מעלה שיאירו ככוכבים ולא כמו שפחד וירא פן יהיו פחותי ערך.
ואף על גב שיש בכל אומות העולם אנשי מעלה ומאירים לעמם ככוכבים, אבל מעט היו אז לפי ערך ההמון.
מה שאין כאן זרע אברהם , יש גדולי מעלה יותר מערך ההמון, כמו שכתוב בספר דברים ז, ז:
" לֹא מֵרֻבְּכֶם מִכָּל־הָעַמִּים, חָשַׁק יְהוָה בָּכֶם וַיִּבְחַר בָּכֶם; כִּי־אַתֶּם הַמְעַט מִכָּל־הָעַמִּים׃
הקב"ה לא בחר בישראל לעמו אלא כדי שיהיו 'אור לגויים'.
עם ישראל לא נמשל לכוכבים כדי להדגיש את מספרם הרב – זאת עשה הקב"ה בהמשילם לעפר
(בראשית, יג, טז)
את ריבוי הכוכבים אנו רואים בעיני בשר ודם. אך כדי לראות את מהותם הפנימית אנו זקוקים למיכשור
משוכלל ומעמיק. רק בשנים האחרונות נתגלה ע"י טלסקופים משוכללים כי מרבית הכוכבים אותם אנו רואים בעיניינו, אינם אלא שמשות המאירות למליוני כוכבים חשוכים שמסביבם.
כך בני ישראל, מהותם – להאיר לעולם, בחכמה, מידות ומוסר, לתקן את העולם ולהכינו לחיי רוחניות בימי המשיח.
על כישרונם ויכולתם להשיג זאת, יעידו האחוז הגבוה (פי  100 לערך מחלקם באוכלוסית העולם),
בקרב זוכי פרס נובל היוקרתי.
שוב ושוב אנו רואים גם בפרשתנו את השליחות:
בראשית יב, ב:
" וְאֶעֶשְׂךָ, לְגוֹי גָּדוֹל, וַאֲבָרֶכְךָ, וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ; וֶהְיֵה, בְּרָכָה".
מדוע שב הקב"ה ומברך את אברהם "ואברכך" "והיה ברכה" ומה פשר הטית השורש ?
וכן על שרה אמר:
בראשית יז, טז:
"וּבֵרַכְתִּי אֹתָהּ, וְגַם נָתַתִּי מִמֶּנָּה לְךָ בֵּן; וּבֵרַכְתִּיהָ וְהָיְתָה לְגוֹיִם, מַלְכֵי עַמִּים מִמֶּנָּה יִהְיוּ."
שוב יש חזרה " וברכתי", "וברכתיה"..
אלא שמעשיהם של אברהם ושרה יש בהם שליחות של הבאת אור וברכה לעולם.