בין כפרה לתשובה והקשר לטבילה
" כִּי בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם, לְטַהֵר אֶתְכֶם: מִכֹּל, חַטֹּאתֵיכֶם, לִפְנֵי ה', תִּטְהָרוּ. …. לב וְכִפֶּר הַכֹּהֵן אֲשֶׁר-יִמְשַׁח אֹתוֹ, … לג וְכִפֶּר אֶת מִקְדַּשׁ הַקֹּדֶשׁ, וְאֶת אֹהֶל מוֹעֵד וְאֶת הַמִּזְבֵּחַ יְכַפֵּר; וְעַל הַכֹּהֲנִים וְעַל כָּל עַם הַקָּהָל, יְכַפֵּר. לד וְהָיְתָה זֹּאת לָכֶם לְחֻקַּת עוֹלָם, לְכַפֵּר עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִכָּל חַטֹּאתָם אַחַת, בַּשָּׁנָה; וַיַּעַשׂ, כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת מֹשֶׁה." ( ויקרא טז ל)
2 מוטיבים חוזרים ביוה"כ:
כפרה – כִּי בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם
טהרה – "זרוק עלינו מים טהורים"
הרב סולובייציק מביא כי החטא ועונשו נולדו כאחד. שכר ועונש הם מיסודות היהדות.
חטא=החטאת המטרה.
2הכפרה והטהרה הם תוצאת החטא. בחטא עצמו נבראו גם כן שני אלמנטים :
1. חלק מחייב
2. חלק מטמא.
1. כפרה
מחילה. מושג שמקורו בדיני ממונות. מחילה על חוב. העברת החטא.
מחיקה/ מחיה של העונש.
כפרה לשון כופר = פדיון נפש, האדם פודה עצמו מהחטא.
העונש גורם למחית החטא להפסקת החיוב.
2. טהרה.
באה לתקן את פגם הטומאה. הפגימה. הרושם שהחטא השאיר באדם.
החטא הופך להיות חלק מאישיות האדם. פגימה בשלמות הרוחנית. ירידה בדרגה . מה שגורם לשינוי המעמד החוקי והאישי.
לדוגמה: אדם שעבר עבירה שיש עמה מלקות או מיתת בי'ד נפסל לעדות. יש שינוי במעמד אישי כי האשיות משתנה. לא כעונש.
תשובה אמיתית גם מכפרת וגם מטהרת.
כפרה היא חלק חיצוני.
ביו"כ לכולם יש פוטנציאל לכפרה. על כולם עצם יו"כ מכפר. גם אם לא חזרו בתשובה." עיצומו של יום מכפר", אבל רושם החטא נשאר על אישיות האדם.
טהרה זה החלק הפנימי, מתוך האדם עצמו. זה מותנה בעבודה והתקרבות.
כפרה יש בלי תשובה. טהרה- לא.
וידוי של כפרה אומר שליח ציבור עם הקהל.
אך אין שליח לטהרה כמו שאדם לא יכול לטבול במקום חברו.
"לפני ה' תטהרו" – אתם תטהרו, זו עבודה שלכם.
ר' עקיבא: "אשריכם ישראל לפני מי אתם מטהרים ומי מטהר אתכם – אביכם שבשמים ( יומא פח, מט).
דברים אלו נאמרו כשנה לאחר החורבן, כשאין בית מקדש לכפר על העם, אין כהן גדול יוצא מקודש הקדשים.
העם חש שאין תקנה , אין תקוה.
לטהרה לא צריך קורבנות או כהן גדול, כל אחד יכול לעמוד לפני ה'.
"מה מקוה מטהר את הטמאים אף הקב"ה מטהר את ישראל" אדם צריך להכנס כל כולו לפני הקב"ה ללא חציצה או שייר, כמו לתוך מקוה.
לכפרה מספיק לעזוב את החטא – "יעזוב רשע דרכו"
"ואיש עוון מחשבותיו" לטהרה צריך לעקור מעצמו את רושם החטא. את המחשבות שלו. תפיסת עולמו.
תשובת הטהרה באה רק בטבילה.
טבילה כפולה:
טבילה במים – התעמקות מחשבתית במי הדעת. התבוננות של האדם אל קרבו פנימה, אל נבכי נשמתו.
טבילת אש – מסמלת אקט גדול של שבירת הרצון, שבירת אש התאווה, התרוממות האדם מעצמו ומעל עצמו. השלטת הרצון העליון על הרצון הבהמי. ( עמוד 30).