מקוה.נט בפייסבוק

מאמרי מקוה.נט

שאלה הלכתית

מעוניינת לשאול את היועצת או את הרב שאלה הלכתית?

ימי בין המצרים

על משברים ומנהיגות חדשה

לספר במדבר מבנה מרתק. הספר פותח בסידור מופתי של מחנה ישראל. כל שבט ממוקם במקום שלו, מקבל את הדגל שלו ואת המספר שלו. עשרת הפרקים הראשונים של סידור הפרטים והכללים, מגיעים לשיאם ברגע בו המחנה מוכן לנסוע ולהתקדם קדימה: " וַעֲנַן יְהוָה עֲלֵיהֶם, יוֹמָם, בְּנָסְעָם, מִן-הַמַּחֲנֶה. וַיְהִי

מבין המצרים נגאל עם

"מבין המצרים נגאל עם, על ידי מורים חמושים בגבורה רוחנית, שאינם צריכים למקל חובלים” (הרב קוק, מגד ירחים, תמוז).פתגמו של הרב קוק, מבטא את תמציתם של ימי בין המצרים ואת דרך התיקון של קלקולי העבר. "חֲמִשָּׁה דְבָרִים אֵרְעוּ אֶת אֲבוֹתֵינוּ בְּשִׁבְעָה עָשָׂר בְּתַמּוּז ... נִשׁ

על קטב מרירי, אנשי ביתר ובית המקדש

"צריך ליזהר מי"ז בתמוז עד ט' באב שלא לילך יחידי מד' שעות עד ט' שעות (משום שבהם קטב מרירי שולט)" (שו"ע ורמ"א או"ח, תקנ"א ע"פ מדרש איכה). חז"ל רואים בשליטת קטב מרירי את שורש הפורענות בימי בין המצרים: "כל רודפיה השיגוה בין המצרים ביומין דעקא,

"כל המתאבל זוכה..."

" כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה ושאינו מתאבל על ירושלים אינו רואה בשמחתה" (תענית ל:)על מדרש חז"ל זה מקשה האדמו"ר מגור בעל ה"שפת אמת" וזו לשונו:" וצריך הבנה אם הפירוש שיראה בבנין ירושלים אם יהיה בימיו מדוע לא יזכה כמו כל הדור? ואם הפירוש שיחיה עד

בשבעה עשר בתמוז נשתברו הלוחות

תחילת ימי בין המצרים בצום י"ז בתמוז. לפי המשנה, ביום טרגי זה חטא עם ישראל בחטא העגל, והביא לשיבור הלוחות: "חֲמִשָּׁה דְבָרִים אֵרְעוּ אֶת אֲבוֹתֵינוּ בְּשִׁבְעָה עָשָׂר בְּתַמּוּז ... נִשְׁתַּבְּרוּ הַלּוּחוֹת, וּבָטַל הַתָּמִיד, וְהָבְקְעָה הָעִיר, וְשָׂרַף אַפָּסְטְמוֹס אֶת התּ

שהיו מגנין את הפז ביופיין

אחד מחמשת האסונות הטראומטיים שאירעו בתשעה באב הינו לכידתה של ביתר: "בתשעה באב נגזר על אבותינו שלא יכנסו לארץ, וחרב הבית בראשונה ובשניה, ונלכדה בתר, ונחרשה העיר." (תענית ד', ו'). על הרוגי ביתר מסופר, כי היו יפי תואר:  "שהיו מגנין את הפז ביופיין" (גיטין, נ"

על מה חרבה ביתר?

ביתר העיר המופלאה היתה המעוז האחרון שנפל בידי הרומאים בשוך מרד בר כוכבא. תושבי העיר הנועזים המשיכו ללחום בגבורה ברומאים לאחר חורבן הבית, עד ללכידתם ביום תשעה באב, כדברי המשנה: "בתשעה באב נגזר על אבותינו שלא ייכנסו לארץ וחרב הבית בראשונה ובשניה ונלכדה בתר..." (תענית ד', ו').לפי המ

אור החמה ואור הלבנה - על רוחניות בזוגיות

"וְהָיָה אוֹר הַלְּבָנָה כְּאוֹר הַחַמָּה וְאוֹר הַחַמָּה יִהְיֶה שִׁבְעָתַיִם כְּאוֹר שִׁבְעַת הַיָּמִים" (ישעיהו ל, כו)בימים מיוחדים אלו בהם אנו אבלים על חורבן ירושלים, ברצוני לעסוק בפסוק זה, שהוא אחד הפסוקים היפים המתארים את אחרית הימים. אנו פוגשים כאן תיאור ציורי המתאר מציאות

על מה חרב הבית?

המדרש במסכת יומא (ט:) מגולל את הסיבות לחורבנם של הבית הראשון ושל הבית השני. הבית הראשון חרב בשל עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים, ובלשון המדרש: "מקדש ראשון מפני מה חרב, מפני שהיה בו ג' דברים; עבודה זרה, וגלוי עריות, ושפיכות דמים". בית שני חרב בשל שנאת חינם (שם): " אבל מקד

ירושלים טור מלכא וביתר

הגמרא במסכת גיטין (נ"ה:) מתארת ברצף את חורבן ירושלים, חורבן טור מלכא וחורבן ביתר: " אמר רבי יוחנן מאי דכתיב (משלי כח) אשרי אדם מפחד תמיד ומקשה לבו יפול ברעה אקמצא ובר קמצא חרוב ירושלים (בשל קמצא ובר קמצא חרבה ירושלים) אתרנגולא ותרנגולתא חרוב טור מלכא (בשל תרנגול ותרנגולת חרבה טור

חורבן טור מלכא

הגמרא במסכת גיטין מגוללת שורה של אגדות חורבן קורעות לב על חורבן הבית. במאמר זה אתמקד בסיפור חורבן טור מלכא: "אתרנגולא ותרנגולתא (בשל תרנגול ותרנגולת) חרוב (חרבה) טור מלכא דהוו נהיגי כי הוו מפקי חתנא וכלתא מפקי קמייהו תרנגולא ותרנגולתא כלומר פרו ורבו כתרנגולים (היו נוהגים בטור מלכא כשה
לתרומות והקדשות לחץ כאן
לרפואת
מרת לבנה בת מרים שתח'
רפואת הנפש ורפואת הגוף
לעילוי נשמת
מרת ברכה לנדאו בת יעקב ז"ל
ר' יצחק שולמן בן איסר ז"ל
לעילוי נשמת
משה רובינשטיין בן אברהם ישראל, ואשתו רבקה בת הרב יחיא ז"ל
שמואל בן-הרוש בן חיים ז"ל
אתרים מומלצים: אורייתא • תהילים • שמירת הלשון • פרקי אבות