מקוה.נט בפייסבוק

מאמרי מקוה.נט

שאלה הלכתית

מעוניינת לשאול את היועצת או את הרב שאלה הלכתית?

מקווה לכו-לן

אין לי בעיה עם זה שהרב הראשי, או כל רב אחר, מוציא פסק הלכה הקובע כי אסור לרווקות פנויות לטבול במקווה. יש כאן אמנם מקום לדיון, כי הרי אם מדובר במישהי שממילא מקיימת יחסי מין לפני הנישואין, ייתכן שעדיף שהיא תטבול ותקיים יחסי מין שלא בנידתה מאשר שהיא ובן זוגה יעברו על איסור כרת. אבל כבר בדורות קודמים ראו חכמים צורך לתקן כאן פירצה, כדי שלא יבואו פנויות לקיים יחסי מין ללא נישואין, ולא על זה באתי לטעון היום. הבעיה שלי היא עם ההוראה שיצאה באחרונה מטעם הרב יונה מצגר, הרב הראשי לישראל, לרבנים המקומיים, להקפיד שהבלניות לא יאפשרו לפנויות לטבול בשום פנים ואופן.
ובכן, יש לי כמה שאלות. ראשית, שאלה טכנית: איך יודעים שמישהי היא פנויה? האם יתחילו מעתה לבדוק בציציותיה של כל טובלת? האם תצטרך כל אשה המבקשת לטבול להראות תעודת זהות, או להביא פתק מהבית באשר למעמדה האישי? או שמא יסמכו על כיסוי הראש שיגלה אם האשה פנויה או נשואה.
שנית, מדוע זה עניינה של הבלנית או עניינו של הרב המקומי או אפילו, עם כל הכבוד, עניינו של הרב הראשי אם הטובלת היא פנויה או לא? ואולי היא פנויה שמקפידה לטבול כל בוקר לפני התפילה? ואולי היא חסידה שטובלת כל ערב שבת? ואולי היא טובלת משום שחכם מקובל אמר לה שארבעים טבילות יועילו לכאבי הגב שלה (שמעתי גם על זה)? האם גם לגבי גברים מישהו בודק ורואה אם הם "ראויים" לטבול ועומדים באי אלו קריטריונים?
ואם כבר הרב הראשי חושב שניתן להיכנס לנימי נפשה וגופה של כל טובלת אז הנה עוד הצעות: אולי כדאי לא לאפשר לאשה נשואה לטבול אם היא מודה שלא שמרה שבעה נקיים? ויש כאלו. ואולי כדאי לא לאפשר לאשה נשואה לטבול אם היא לא ספרה לה את החמישה ימים, או עשתה בדיקה בעדים לכל הפחות פעמיים? ויש כאלו. ואולי היא קיבלה פסק הלכה בעניין טבילה מרב שאינו מקובל על הרב הראשי, ולשיטתו של הרב הראשי היא אסורה לטבול? בקיצור, ליתר ביטחון כדאי להעמיד מאן דהו מטעם הרבנות הראשית בפתח המקווה בכדי לוודא שכל אישה הבאה בשערי המקווה היא כשרה לחלוטין.
ובכן, הזכות והרשות לטבול במקווה טהרה היא במסגרת שירותי הדת שמדינת ישראל נותנת לאזרחיה. אין לאף אחד רשות לעצור אף אשה מלהיכנס למקווה, בגלל היותה אתיופית, בגלל שהיא סופרת עקום או בגלל שהיא פנויה. כל אשה, באשר היא, תשאל או לא תשאל את הרב שלה, או את מי שתרצה (רבה?), לגבי השאלות האישיות וההלכתיות שלה. הבלנית, בבקשה, תתכבד לעשות את העבודה שלה על הצד הטוב ביותר, ורצוי עם חיוך. מרכז צדק לנשים יהיה מוכן לנקוט בפעולות משפטיות כנגד בלנית, מקווה או רב שימנעו ממישהי לטבול במקווה מכל סיבה שהיא.
אל תנסו לטבול עם החתולה. לא בטוח שנתמוך בכם במקרה כזה.


אודות כותב/ת המאמר:
הרב הראשי מצגר הורה לאסור על פנויות לטבול במקווה. רבקה לוביץ´ סבורה שזה לא עניינו של אף אחד אם הטובלת פנוייה או האם שמרה שבעה נקיים. ואם יעצרו אתכן בכניסה, אתן יודעות למי לפנות.
פורסם ב'קולך' - 2008-02-14, מתוך :מתוך YNET יהדות.
הוספת תגובה על מקוה זה

דעות הגולשים

הוספת תגובה




19/1/2011

לא מאשרים בגלל חשש סכנה  (נ)

אומרים שאם רווקה טובלת אז ממש בא לה יצר ר ע חזק ללכת ולחטוא עם גבר
טוב אני מדברת כמובן על אחת שרוצה לשמור נגיעה וטובלת בגלל החוויה אבל כיום להלכה אישה ניטהרת רק לבעלה ולכן אפילו אישה נשואה שבעלה לא בעיר גם לא טובלת ובעבר שהיה בית מקדש היו טובלים גם בכדי שיוכלו לאכול בתרומה אבל כיום זה לא רלוונטי אם אישה מעונינת לטבול וכן לקיים יחסים זאת כבר שאלה אחרת אם יש או אין זכות לספק או לא לספק לה את השירות הזה אולי שתטבול מבלי שהבלנית תעמד ותגיד לה כשר {ואגב תמיד אפשר לטבול בים רק צריך לדעת איך בדיוק ומאד להיזהר ולעשות הכל בצניעות}
וככה מחשבה שעולה לי נכון שיש ענין של הבדל בין איסור דאוריתא לאיסור דרבנן ואולי עדיף להציל אותן מכרת אבל מצד שני האם אין הדרכה לתמים תהיה עם ה' אלקוהילך בעצם אני חושבת שאולי ההתחיכמות הזאת לא במקום וגם על זה מקבלים עונש ואלי אפילו יותר חמור מאשר לקיים יחסים בתור רווקה וגם לא לטבול לא יודעת זה משהו שאני חשובת עליו מה דעתכן?
18/8/2010

רב בייש, אלוהים בירך  (ג)

רבקה יקרה, אמש התביישתי באחי היהודים, מרוב חוקים הם שכחו את אלוהים בחוץ. איני נחשבת לדתייה אולם כיהודייה אני חשה את השם מהדהד בליבי כמעט מדי יום, לאחר מסע נפשי מטלטל הגיעה בליבי הדרישה לטבול במקווה טהרה, מקווה על פי הכתוב הינו האפשרות להכנס לקו האמצע, להשיב את נפשי ולהתאחד מחדש עם בוראי. וכך בפעם הראשונה בחיי, ניגשתי בהתרגשות יתרה למקווה שערי יהושוע שבלונדון. הודעתי שזו הפעם הראשונה שלי, וכשהכניסו אותי לחדר האמבטיה להכין עצמי לטבילה הסבירו לי בקצרה על נקיון ההכנה, בהתרגשות ישבתי באמבט והכנתי את גופי ונפשי לטבילה, ואז הגיעה הבליינית, שניה לפני שנכנסתי למקווה ביקשתי שתסביר לי, ואז היא שאלה האם אני נשואה, האם הייתי צריכה לשקר? האם בכלל הייתי צריכה להסביר מדוע אני רוצה לטבול במקווה טהרה ולהתאחד עם בוראי? האם הטבילה הינה בינה לביני? או ביני לבין בוראי?
היא החזירה אותי לאמבט אמרה שהיא צריכה להתייעץ עם הרב, היא שבה עם הכסף שהם גבו בכניסה, החזירה ואמרה "הרב אמר שאין לך זכות לטבול" אמרה ובמהירות יצאה ואני עומדת ואומרת, אבל אני יהודייה...... איזו בושה. להתחנן לפני יהודים על יהדותי? על זכותי הבסיסית להטהר?
מבויישת אספתי את חפציי, ובליבי שאלה, האם אלוהים הוא זה שדחה את טבילתי? או הרב שבעיוורון החוקים שכח שיש פה בורא ליקום.
בעוד הרב בייש, אלוהים לא איכזב. כשנכנסתי למקווה, השמים היו נקיים מעננים. באותו רגע שפתחתי את הדלת לצאת מבויישת מהמקווה מתביישת ביהדותי, פגשתי את חסדו הבלתי מתפשר של אלוהים. גשמי זלעפות קידמו אותי בחוץ. חיוך רחב התפשט על פני, הנחתי לחפצי, השלתי את נעלי, נעמדתי לי בחנייה של המקווה הושטתי ידיי פתוחות לשמיים וקראתי תודה להשם. זרנוקים אדירים של מים ירדו מהשמים שוטפים אותי כאילו אלוהים אמר, זה בסדר ילדתי, אולי אותם אנשים שכחו לרגע שמקווה המים הוא שלי, ולא של החוקים שהם עיוותו. הנה המקווה שלך, מי הגשם שנתתי לך להשטף ולהטהר. צר לי שכך הם פני הדברים.
רבקה אנא, המשיכי להפיץ את הדברים, עד שאותם גברים רבנים, יבינו, האישה היא המלכות, ואין ברשותם למנוע מהמלכות להטהר במקווה טהרה בשל כל סיבה שדרשה ליבה. ובאשר נסיבות חייה.
תודה ויישר כוחך, שכן הימים הם ימי פורענות, וכיהודים הגיע זמן שנפסיק לבייש את היהדות. ושהרב יפסיק לריב, ויתחיל להזכר שהתכונה הכי עיקרית של הבורא, הוא חסד ואהבה טהורה.



13/1/2009

מקסים. מלא חן וטעם.  (נפעמת )

עם כאלו מאמרים מאהיבים את המצווה הכל כך קשה הזו. אהבתי.
לתרומות והקדשות לחץ כאן
לרפואת
מרת לבנה בת מרים שתח'
רפואת הנפש ורפואת הגוף
לעילוי נשמת
מרת ברכה לנדאו בת יעקב ז"ל
ר' יצחק שולמן בן איסר ז"ל
לעילוי נשמת
משה רובינשטיין בן אברהם ישראל, ואשתו רבקה בת הרב יחיא ז"ל
שמואל בן-הרוש בן חיים ז"ל
אתרים מומלצים: אורייתא • תהילים • שמירת הלשון • פרקי אבות