מקוה.נט בפייסבוק

מאמרי מקוה.נט

שאלה הלכתית

מעוניינת לשאול את היועצת או את הרב שאלה הלכתית?

מה בקש לבן הארמי לעשות ?

הרב רונן נויבירט, רב קהילת 'מוריה', כפר גנים, פ"ת

דרשו חז"ל בהגדה של פסח
"צֵא וּלְמַד מַה בִּקֵּשׁ לָבָן הָאֲרַמִּי לַעֲשׂוֹת לְיַעֲקֹב אָבִינוּ, שֶׁפַּרְעֹה לֹא גָזַר אֶלָּא עַל הַזְּכָרִים וְלָבָן בִּקֵּשׁ לַעֲקוֹר אֶת הַכֹּל שֶׁנֶּאֱמַר, אֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי וַיֵּרֶד מִצְרַיְמָה וַיָּגָר שָׁם בִּמְתֵי מְעָט, וַיְהִי שָׁם לְגוֹי גָּדוֹל עָצוּם וָרָב
דרשת חז"ל מתמיהה ומחייבת עיון. ע"פ המשוואה, לבן גרוע מפרעה, שהרי פרעה גזר רק על הזכרים ואליו לבן גזר גם על הנקבות. אך האם ניתן כלל להשוות בינהם ? הרי פרעה הרשע, בתוכנית הפתרון הסופי לעם ישראל, השמיד מליוני יהודים, ואילו לבן לא נגע לרעה - ולו באחד מהם. וכי בשביל שחישב לבן לעשות, גרוע הוא מפרעה , שעשה ורצח במו ידיו ?
            הסבר לכך שמעתי מפי הרב מרדכי אלון שליט"א, ע"פ קישור תמוה שהצמידו חז"ל ללבן הארמי, וכך דרש התנא הקדוש, יונתן בן עוזיאל על הפס' "וישלח מלאכים את בלעם בן בעור..." – "ושדר אזגדין לוות לבן הארמי הוא בלעם – דבעא למבלוע ית עמא בית ישראל". כלומר : לבן הארמי הוא בלעם, אשר כוונתו לבלוע את עם ישראל, שהרי כשמו כן הוא : בלעם = בולע עם.
            בלעם , גם הוא כמו לבן, רק מנסה ורוצה להזיק ולקלל את עם ישראל, אך שניהם, לכאורה – לא מצליחים במזימתם, ואף מברכים בסופו של דבר את יעקב. אל שניהם נגלה הקב"ה בארם ומזהירם שלא ליגוע ביעקב - מטוב ועד רע. הדמיון הרב שבין הדמויות, בא כמדומה, ללמד מפרשיות אלו - זו על זו.
            יעקב, כפי שדרשו חז"ל, מיועד הוא לבנות "בית" – לבנות את בית האלוקים . לבית  יש קירות, יש מחיצות. לא ניתן לחזות מבחוץ בכל המתרחש בתוך הבית, היפוכו הגמור של ההר הפרוץ. יש בבית פרטיות , אינטימיות ועם לבדד ישכון. אמנם, עם כל זאת, בניגוד לשדה המבודד, נמצא הבית בתוך העיר. הוא מקרין דרך חלונותיו על הסביבה, ומכניס לתוכו שכנים ואורחים . יעקב , מיועד הוא לבנות את הבית הלאומי, אשר יגשר בין שני תפקידיו המנוגדים של עם ישראל – להפיץ אור לגויים, אך רק מתוך בית של עם לבדד ישכון. בית זה , עתיד להיות הבית בו תשרה השכינה לעד.
            את הבנין זה, מנסים בלעם ולבן לטשטש. בדרך לא דרך, מצליח לבן לשדל את יעקב להישאר בגלות, כמו שניסה גם לעכב את ביאתה של רבקה לא"י. כעשרים שנה מחזיק הוא את יעקב לצדו. 7 שנים בלאה ועוד שבע שנים ברחל, ועוד שש שנים ב"ביזנס" . הוא אינו נראה כאויב. להיפך הוא מתחזה לגוי הנחמד, אך זוהי בדיוק הסכנה שבו. הוא אינו מורגש כאויב, ואט אט, מצליח לטשטש את זהותו של יעקב ולהשאירו בגלות, שהרי אין זה יאה ליעקב להקים בית מבודד. לבן רוצה להנות מקרבתו של יעקב, ולעכב את חזרתו לארץ, בדיוק כמו בלעם, אשר מנסה ואף מצליח לגרום שה"מה טובו אהליך יעקב" ו"העם לבדד ישכון" יתהפכו לערבוביא עם בנות מדין. שניהם מנסים  בשקט ובנחמדות לבלוע עם – לבולל את עם ישראל . "הבנים בני והבנות בנותי", אומר לבן ליעקב. "טוב לך להיות נעבד משבעים אומות מאשר מאומה אחת", אומר בלעם. 
           בלעם הוא לבן, מנסה לעצור את תהליך בנין הבית של יעקב, ע"י הנסיון להשאירו בגלות.
זוהי סכנה גדולה בהרבה מגזרותיו של פרעה. פרעה הוא אויב ברור. עם כל הסכנה ועם כל הנזק שגרם הוא לעם ישראל, ניתן לסמנו כאויב, להלחם בו ואף לנצחו בסופו של דבר. הוא בגדר "רשע מובהק".
בלעם ולבן לעומת זאת, אינם מנסים חלילה להרוג, ולו יהודי אחד. שם שמים בפיהם ואולי אפילו בשטרות הכסף שלהם מוטבעת הסיסמא : " in god we trust“. אך דוקא בזאת הסכנה. דוקא בגלל שלא ניתן לסמנו כאויב, שם אורבת הסכנה הגדולה ביותר. סכנת ההתבוללות ושחיקת הזהות של הבית הלאומי, עלולה להביא לשואה השקטה האיומה ביותר של עם ישראל ודוקא בגלל שהיא כל כך שקטה, אין יעקב ער דיו להנצל ממנה. על כן הזהירו חז"ל מהסכנה הטמונה בידידים וקרובים מסוגם של לבן ובלעם.
שמור אותי מאוהבי ומשונאי אשמר בעצמי - "ה' לי בעוזרי ואני אראה בשונאי". 


אודות כותב/ת המאמר:
( ע"פ שיעור מאת הרב מרדכי אלון שליט"א )
לתרומות והקדשות לחץ כאן
לרפואת
מרת לבנה בת מרים שתח'
רפואת הנפש ורפואת הגוף
לעילוי נשמת
מרת ברכה לנדאו בת יעקב ז"ל
ר' יצחק שולמן בן איסר ז"ל
לעילוי נשמת
משה רובינשטיין בן אברהם ישראל, ואשתו רבקה בת הרב יחיא ז"ל
שמואל בן-הרוש בן חיים ז"ל
אתרים מומלצים: אורייתא • תהילים • שמירת הלשון • פרקי אבות