מקוה.נט בפייסבוק

מאמרי מקוה.נט

שאלה הלכתית

מעוניינת לשאול את היועצת או את הרב שאלה הלכתית?

ושבתי בשלום

פרשתנו עוסקת ביציאתו של יעקב אבינו לפדן אדם. הטעם ליציאה כפול. יעקב בורח מחמת עשיו ומחפש כלה מבנות לבן על פי מצוות אביו ואמו. הנחיית רבקה ליעקב ברורה. היציאה לגלות נעשית בלית ברירה, מכורח הנסיבות, ועל כן קצובה בזמן (בראשית כ"ז, מ"ד): " וְיָשַׁבְתָּ עִמּוֹ יָמִים אֲחָדִים עַד

עוד אתמרמר כרחל עוד אתפלל כחנה בשילה

"ותֵּרֶא רָחֵל כִּי לֹא יָלְדָה לְיַעֲקֹב וַתְּקַנֵּא רָחֵל בַּאֲחֹתָהּ וַתֹּאמֶר אֶל יַעֲקֹב הָבָה לִּי בָנִים וְאִם אַיִן מֵתָה אָנֹכִי" (בראשית ל', א').מצוקתה הקשה של רחל העקרה מזדעקת מהכתוב, ברם למרבה ההפתעה יעקב אבינו מגיב לפנייתה של רחל בקשיחות רבה: "וַיִּחַר-אַף יַעֲק

בין סולמות לחלומות

במאמרים רבים ניסו הכותבים למצוא את הקשר בין חורבנן של מגדלי התאומים לבין חטאם של  בני דור הפלגה. את האסון הגדול ליוו פרשנויות רבות כשבמרכזן התחושה שמדובר  במכת מחץ לשחצנות וליהירות האנושית שבאה לידי ביטוי בעוצמה אותה שידרו המגדלים. אולם, אף על פי כן, בניינים גבוהים המעוצבים להפ

מעשה אבות סימן לבנים.

פרשת ויצא מוליכה אותנו להתבוננות מעמיקה אל עבר חייו המסובכים של יעקב אבינו .  דרשו חז"ל במדרש תנחומא על פרשת לך לך (פרק ט) "א"ר יהושע דסכנין סימן נתן לו הקב"ה לאברהם שכל מה שאירע לו אירע לבניו. "בלשון המקובלת, מוגדר יסוד תורני זה כ -"מעשה אבות סימן לבנים&

אי קיום הנדר.

"וַיִּדַּר יַעֲקֹב נֶדֶר לֵאמֹר אִם יִהְיֶה אלֹקִים עִמָּדִי וּשְׁמָרַנִי בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי הוֹלֵךְ וְנָתַן לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ: וְשַׁבְתִּי בְשָׁלוֹם אֶל בֵּית אָבִי וְהָיָה ה’ לִי לֵאלֹקִים. וְהָאֶבֶן הַזֹּאת אֲשֶׁר שַׂמְתִּי מַצֵּבָה יִהְיֶה בֵּ

פחד יעקב לעלות בסולם.

דרשו חז"ל במדרש רבה (ויקרא פרשה כט פסקה ב )"ר' נחמן פתח (ירמיה ל) ואתה אל תירא עבדי יעקב מדבר ביעקב דכתיב (בראשית כח) ויחלום והנה סולם מוצב ארצה ...אמר רבי ברכיה ור' חלבו ור' שמעון בן יוחאי בשם ר' מאיר מלמד שהראה הקב"ה ליעקב שרה של בבל עולה ויורד של מדי עולה ויורד ושל יון עו

שער השמיים

וַיִּיקַץ יַעֲקֹב מִשְּׁנָתוֹ וַיֹּאמֶר אָכֵן יֵשׁ ה’ בַּמָּקוֹם הַזֶּה וְאָנֹכִי לֹא יָדָעְתִּי:וַיִּירָא וַיֹּאמַר מַה נּוֹרָא הַמָּקוֹם הַזֶּה אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱלֹקִים וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם:מביא רש"י בשם המדרש : " ועוד אמרו יעקב קראו לירושלים בית אל , וזו לוז

"אהבתו אותה..."

   וַיַּעֲבֹד יַעֲקֹב בְּרָחֵל שֶׁבַע שָׁנִים וַיִּהְיוּ בְעֵינָיו כְּיָמִים אֲחָדִים בְּאַהֲבָתוֹ אֹתָהּ: (בראשית כ"ט, כ')הפסוקים הנ"ל מתארים אהבת אין קץ אשר שרתה בין יעקב אבינו לרחל אמנו. אמנם הדימוי בפסוקים קשה, שהרי בנוהג שבעולם האדם האוהב, המצפה בכליון עיניים למימ

התחת אלקים אני – בעל העקידה .

  " וַתֵּרֶא רָחֵל כִּי לֹא יָלְדָה לְיַעֲקֹב וַתְּקַנֵּא רָחֵל בַּאֲחֹתָהּ וַתֹּאמֶר אֶל יַעֲקֹב הָבָה לִּי בָנִים וְאִם אַיִן מֵתָה אָנֹכִי:  וַיִּחַר אַף יַעֲקֹב בְּרָחֵל וַיֹּאמֶר הֲתַחַת אלֹקִים אָנֹכִי אֲשֶׁר מָנַע מִמֵּךְ פְּרִי בָטֶן:" (ספר בראשית פרק ל )התנהגו

מה בקש לבן הארמי לעשות ?

דרשו חז"ל בהגדה של פסח "צֵא וּלְמַד מַה בִּקֵּשׁ לָבָן הָאֲרַמִּי לַעֲשׂוֹת לְיַעֲקֹב אָבִינוּ, שֶׁפַּרְעֹה לֹא גָזַר אֶלָּא עַל הַזְּכָרִים וְלָבָן בִּקֵּשׁ לַעֲקוֹר אֶת הַכֹּל שֶׁנֶּאֱמַר, אֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי וַיֵּרֶד מִצְרַיְמָה וַיָּגָר שָׁם בִּמְתֵי מְעָט, וַיְהִי שָׁם לְגו
לתרומות והקדשות לחץ כאן
לרפואת
מרת לבנה בת מרים שתח'
רפואת הנפש ורפואת הגוף
לעילוי נשמת
מרת ברכה לנדאו בת יעקב ז"ל
ר' יצחק שולמן בן איסר ז"ל
לעילוי נשמת
משה רובינשטיין בן אברהם ישראל, ואשתו רבקה בת הרב יחיא ז"ל
שמואל בן-הרוש בן חיים ז"ל
אתרים מומלצים: אורייתא • תהילים • שמירת הלשון • פרקי אבות