מקוה.נט בפייסבוק

מאמרי מקוה.נט

שאלה הלכתית

מעוניינת לשאול את היועצת או את הרב שאלה הלכתית?

ויגדלו הנערים

לכבודם של בני עקיבא היקרים ביום חגםפרשת תולדות חושפת בפנינו דילמות חינוכיות מורכבות עימן מתמודדים יצחק ורבקה בתהליך גידולו של הבן הסורר עשיו. לפי פשט הכתוב, הקושי בגידול עשיו מתגלה רק לאחר שבגר (בראשית כ"ה, כ"ז): "וַיִּגְדְּלוּ הַנְּעָרִים וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד א

מצאנו מים!

מוקדש באהבה לכם אחי ורעי, חופרי בארות יצחק אשר סתמום פלישתים וימלאום עפר, והנה עתה-  הם נובעים מים חיים.החורף כבר כאן, ואנחנו  כולנו ממתינים למים שירדו אלינו, לגשם שירווה את האדמה ויצמיח את כל האצור בה.אכן, הגשם היורד מן השמיים הוא רק חצי הדרך.  החצי המסור לבורא עולם.אך ישנה

המטעמים

  וַיְהִי כִּי זָקֵן יִצְחָק וַתִּכְהֶיןָ עֵינָיו מֵרְאֹת ויִּקְרָא אֶת עֵשָׂו בְּנוֹ הַגָּדֹל ... וַיֹּאמֶר הִנֵּה נָא זָקַנְתִּי לֹא יָדַעְתִּי יוֹם מוֹתִי: וְעַתָּה שָׂא נָא כֵלֶיךָ תֶּלְיְךָ וְקַשְׁתֶּךָ וְצֵא הַשָּׂדֶה וְצוּדָה לִּי צָיִדה {צָיִד}: וַעֲשֵׂה לִי מַטְעַמִּים כַּאֲ

לעשר את התבן ...

    וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה ומביא רש"י ע"פ המדרשים :  יודע ציד - לצוד ולרמות את אביו בפיו ושואלו אבא היאך מעשרין את המלח ואת התבן כסבור אביו שהוא מדקדק במצות:עשו , מנסה לרמות את יצחק בצדיקות מדומה. פושט הוא את טלפיו ומצביע על סימני טהרה חיצ

שכר המצוה – ע"פ עושיה

  " ויאמר יעקב מכרה כיום את בכרתך לי ויאמר עשו הנה אנכי הולך למות ולמה זה לי בכרה ויאמר יעקב השבעה לי כיום וישבע לו וימכר את בכרתו ליעקב".מקשה הרב חיים שמואלביץ זצ"ל, ראש ישיבת מיר על תקיפותה של עיסקת הבכורה, שהרי שנינו במשנה במסכת בבא מציעא פרק ד : הָאוֹנָאָה אַרְבָּע

על תפילות ותקוות, תהליכים ומטרות...

    אחד המוטיבים המרכזיים של ספר בראשית הינו סיפורן של האמהות אשר מרביתן היו עקרות, וחיו שנים רבות בין תפילה לייאוש. חכמינו זכרונם לברכה, התעסקו בשאלה זו, אך תשובתם מעוררת קושיה חמורה בהרבה: "למה נתעקרו האמהות ? ...אמר ר' יוחנן שהקב"ה מתאוה לתפלתן ומתאוה לשיחתן שנאמר

יסודות החינוך

פרשת תולדות, מתארת ברובה את ההתמודדויות והדילמות החינוכיות בתוך הבית היהודי. יצחק ורבקה, נתקלים בבעיות חינוכיות שאינן פשוטות כלל ועיקר, מול שני בנים השונים לחלוטין באופיים.             על הפסוק : "ויגדלו הנערים, ויהי עשו איש

ארבע אמהות – שלשה אבות

ליל הסדר. כל המשפחה ישובה מסביב לשולחן ובקול גדול מכריזה: "ארבע, מי יודע?! ארבע אמהות, שלשה אבות", וכו'.  האם שאלתם פעם, על מה ולמה זכה עם ישראל לארבע אמהות ולשלשה אבות?! מדוע אין זהות בין מספר האבות למספר האמהות?!חז"ל מבארים שמלכתחילה, אמורה היתה לאה להינשא לעשיו. לפיכ

על תורה ועבודה.../

 וַיֶּאֱהַב יִצְחָק אֶת עֵשָׂו כִּי צַיִד בְּפִיו וְרִבְקָה אֹהֶבֶת אֶת יַעֲקֹב: פרשנים רבים, ניסו לעמוד על כוונתו של יצחק בהעדפתו את עשו. מהפסוקים משמע שהייתה ליצחק מגמה מסוימת באהבה זו. ויאהב יצחק את עשו "כי" . אב לא אוהב את בנו כי הוא מוכשר,כי הוא צדיק . אב אוהב את בנו בא

עטרת זקנים בני בנים ותפארת בנים אבותם

"ר' הונא ור' ירמיה בשם ר' שמואל בר רב יצחק: אברהם לא ניצל מכבשן האש אלא בזכות יעקב אבינו, משל לאחד שהיה לו דין לפני שלטון ויצא דינו מלפני השלטון לישרף וצפה אותו השלטון באסטרולוגיאה (בכוכבים) שלו שהוא עתיד להוליד בת והיא נישאת למלך, אמר כדאי הוא להינצל בזכות בתו, כן אמר הקב"ה כדאי

בניך חטאו לי?

בפרשת תולדות מסופר על אהבתו של יצחק לעשו בנו ועל רצונו להעניק לו את הברכות. פרשנים רבים נדרשו לשאלה, מדוע רצה יצחק לברך דווקא את בנו הרשע (ראה למשל, אור החיים ד"ה 'בנו הגדול'; כלי יקר ד"ה 'ויהי כי זקן יצחק'). אפשרות אחת לענות לשאלה זו נלמדת מסיפור האגדה שלהלן, בו פונה הקב"ה
לתרומות והקדשות לחץ כאן
לרפואת
מרת לבנה בת מרים שתח'
רפואת הנפש ורפואת הגוף
לעילוי נשמת
מרת ברכה לנדאו בת יעקב ז"ל
ר' יצחק שולמן בן איסר ז"ל
לעילוי נשמת
משה רובינשטיין בן אברהם ישראל, ואשתו רבקה בת הרב יחיא ז"ל
שמואל בן-הרוש בן חיים ז"ל
אתרים מומלצים: אורייתא • תהילים • שמירת הלשון • פרקי אבות