מקוה.נט בפייסבוק

מאמרי מקוה.נט

שאלה הלכתית

מעוניינת לשאול את היועצת או את הרב שאלה הלכתית?

איזה סוג של אהל?

אהלה של שרה משמש כסמל לכל בת ישראל הרוצה לצעוד בעקבותיה. בתחילת הפרשה הכתוב מציין "וַיֵּט אָהֳלֹה בֵּית אֵל מִיָּם וְהָעַי מִקֶּדֶם וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ לַיקֹוָק וַיִּקְרָא בְּשֵׁם ה'" (בראשית י"ב ח). חז"ל דורשים "ויט אהלה אהלה כתיב מלמד שנטע אהל שרה תחלה ואח&qu

הבט נא השמימה וספור הכוכבים

בראשית טו, ה:" וַיּוֹצֵא אֹתוֹ הַחוּצָה וַיֹּאמֶר: הַבֶּט-נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים, אִם-תּוּכַל לִסְפֹּר אֹתָם! וַיֹּאמֶר לוֹ: כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ "הנצי"ב מוולוז'ין ( ר' נפתלי צבי יהודה ברלין)כותב בפרושו 'העמק דבר':"לא בשביל ריבוי הבטיחו כאן, שהרי כבר המ

קווי ה' יחליפו כח

פרשת לך לך, עוסקת בתחילת תהליך היווצרותו של עם ישראל עם הופעתו של אברהם אבינו. הפרשה חושפת בפנינו את הסיבוכים והקונפליקטים העומדים בפני אברהם אבינו, וכמעשה אבות סימן לבנים – העומדים גם בפנינו, אנו. הפרשה פותחת באופטימיות "נאיבית" לכאורה, של "לך לך – להנאתך ו

לך לך – להנאתך וטובתך

וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ: לך לך - להנאתך ולטובתך. ושם אעשך לגוי גדול ... (רש"י שם) מקשה על כך הרב חרל"פ , בספרו מי מרום : "לכאורה, יפלא הדבר, איך יתכן לומר זה על אברהם שהיה מכוין רק לה

המילה והארץ

" וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ לְדֹרֹתָם לִבְרִית עוֹלָם לִהְיוֹת לְךָ לֵאלקים ... וְנָתַתִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֵת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ אֵת כָּל אֶרֶץ כְּנַעַן לַאֲחֻזַּת עוֹלָם ...:  וַיֹּאמֶר אלקים אֶל אַבְרָהָם וְאַתָּה אֶת בְּרִי

צא מאיצטגנינות שלך : עלה מעל הכוכבים :

"וַיּוֹצֵא אֹתוֹ הַחוּצָה וַיֹּאמֶר הַבֶּט נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים אִם תּוּכַל לִסְפֹּר אֹתָם וַיֹּאמֶר לוֹ כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ"ומביא רש"י ע"פ המדרש :"אמר לו צא מאצטגנינות שלך שראית במזלות שאינך עתיד להעמיד בן אברם אין לו בן אבל אברהם יש לו בן וכן

"ואנשי סדום רעים וחטאים לה' מאוד"

הפסוק שקראנו קשה, לכאורה, מבחינה לשונית, שהרי התואר "מאוד", בא לתאר את רשעות אנשי סדום וחטאיהם, וא"כ היינו מצפים לניסוח, כגון : "ואנשי סדום רעים וחטאים מאוד לה'". מדוע, אם כן, מוסב התואר "מאוד" על ריבונו של עולם "ואנשי סדום רעים וחטאים לה' מאוד"

הנגיעה של רועי לוט

וְלֹא נָשָׂא אֹתָם הָאָרֶץ לָשֶׁבֶת יַחְדָּו כִּי הָיָה רְכוּשָׁם רָב וְלֹא יָכְלוּ לָשֶׁבֶת יַחְדָּו:וַיְהִי רִיב בֵּין רֹעֵי מִקְנֵה אַבְרָם וּבֵין רֹעֵי מִקְנֵה לוֹט וְהַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי אָז ישֵׁב בָּאָרֶץ:וצריך עיון, מדוע קושר המקרא בין הריב של רועי אברהם ורועי לוט, לבין ציון ה

ישפט ה' ביני ובינך

"וַתֹּאמֶר שָׂרַי אֶל אַבְרָם הִנֵּה נָא עֲצָרַנִי ה' מִלֶּדֶת בֹּא נָא אֶל שִׁפְחָתִי אוּלַי אִבָּנֶה מִמֶּנָּה וַיִּשְׁמַע אַבְרָם לְקוֹל שָׂרָי:  וַתִּקַּח שָׂרַי אֵשֶׁת אַבְרָם אֶת הָגָר הַמִּצְרִית שִׁפְחָתָהּ מִקֵּץ עֶשֶׂר שָׁנִים לְשֶׁבֶת אַבְרָם בְּאֶרֶץ כְּנָעַן וַתִּתֵּ

צא מאצטגנינות שלך

פרשת לך לך גדושה בחזיונות ומעמדות מרוממים ומרגשים שחווה אברהם אבינו בדרך אל הארץ המובטחת. רגע לפני מעמד ברית בין הבתרים בה מובטחת לאברהם אחיזת דורותיו העתידיים בארץ ישראל, מחזק הקב"ה את אברהם (אז - אברם), המודאג מכך שעדיין לא נפקד בבן ממשיך (ט"ו, א'-ד'): "וַיֹּאמֶר אַבְרָם א
לתרומות והקדשות לחץ כאן
לרפואת
מרת לבנה בת מרים שתח'
רפואת הנפש ורפואת הגוף
לעילוי נשמת
מרת ברכה לנדאו בת יעקב ז"ל
ר' יצחק שולמן בן איסר ז"ל
לעילוי נשמת
משה רובינשטיין בן אברהם ישראל, ואשתו רבקה בת הרב יחיא ז"ל
שמואל בן-הרוש בן חיים ז"ל
אתרים מומלצים: אורייתא • תהילים • שמירת הלשון • פרקי אבות