בס"ד
ראשי  |  מאגר המקואות  |  בודקות טהרה  |  מאמרים  |  מילון מושגים  |  שאלות ותשובות  |  קישורים  |  אודות


חיפוש מאמר:





Bookmark and Share

פרו ורבו

 הדרכת כלות הוא נושא שהצניעות יפה לו. אם כך, למה אני כותבת עליו בפומבי? "טוקבק" כואב שקראתי על כתבה בנושא, בו סיפרה פלונית על חוויה משפילה שעברה בהדרכת כלות בלתי ראויה, הזעיקה אותי לכתוב את דברי. 
בתור מדריכת כלות מזה שנים רבות, איני מבינה כיצד אפשר להדריך כלות בקבוצה. לכל כלה יש אישיות משל עצמה, מחשבות, שאלות והשקפות עולם שונות. נושא ההכנה לקראת חיי נישואין הוא עדין, ומצריך פתיחות. איך יכולות נשים להיפתח בנושא כזה בקבוצה? נפלא ממני. 
הקב"ה מעוניין שרוב הזמן, תהיה האישה מותרת בחיי אישות. זאת, לאו דווקא בגלל שהקב"ה מתחשב בגבר. הקב"ה יודע מראש ששלום-בית, אושר ושמחה לא יכולים להתקיים תוך כדי התנזרות מחיי מין. יש כאן הסתכלות על האיש והאישה כיחידה אחת. את ההפרדות כבר עשתה לנו הנצרות, ועוד תרבויות שונות ומשונות שהפכו את האישה למכשיר או אוביקט. לא זו דרך היהדות, לא זו דרכה של תורה.
אין ביהדות ראייה של האישה כ"מכונת לידה" או "רחם מהלכת". עובדה היא שמצוות "עונה", לשמח את אישתו, תקפה גם בתקופת ההריון, ההנקה, או סתם בשלב בחיים בו היא כבר לא תיפקד בבנים, עד גיל זקנה ושיבה. 
כמובן, שכדי לבנות את עם ישראל בטהרה, העניקה התורה את הזכות המיוחדת לאישה, לעבור טקס של הטהרות, במקרה שנטמאה. זכות מיוחדת נפלה בחלקה של האישה, המשמרת את דיני הטהרה, להם כולנו נזקק אי"ה כשיבנה בית המקדש. וכידוע, זכות היא גם חובה.
בהסתכלות פשוטה וטבעית על חיי הנישואין, בלי התערבות מלאכותית של אמצעי מניעה, ניתן להגיע למצב בו רוב הזמן תהיה האישה טהורה. אני מכירה את המצב הזה מסביבי, מחוג מכרותי, ואף עשיתי מחקר בנושא בקרב נשים שחיו בתימן, ובימינו תחקרתי את תלמידותי האתיופיות. אישה - יולדת, מינקת, וחוזר חלילה, היא רוב הזמן "מסולקת מדמים". באופן טבעי, נראה לי שזו הייתה תכניתו המקורית של רבונו של עולם.
זה המקום להעלות הצעה מהפכנית בנושא חשיבה מחודשת על דיני הנידה הנהוגים כיום. כידוע, בשלב מסוים בהיסטוריה החמירו על עצמן נשות ישראל, וקיבלו על עצמן לשמור דין נידה כדין זבה. מכאן בא כל נושא "שבעה נקיים", הימים שאישה סופרת אחרי שמסתיים המחזור החודשי. בעצם ניתן לומר שאנו מחמירות על עצמנו יותר ממה שהתורה דרשה.
בעוד שבועיים, יתקיים הכנס השנתי של "מכון פועה". במשך השנים, מתמחים רבני המכון ופוסקיו בכל הקשור לדיני נידה, תמיכה בטיפולי פוריות וכיוצא בזה. מכיוון שיש בקרבנו כל כך הרבה רבנים מומחים בדיני כתמים ומראות, למה להקשות לזוגות את החיים? בוודאי בקיאים היום ויודעים להבדיל בין אישה נידה לזבה. אין לי ספק בכך. למה מראש ליצור מצב בו אישה תהיה אסורה על בעלה חצי מהחודש? במידה ולאישה יש מחזור קצר, וידוע לה שספירת שבעה נקיים תביא לכך שהיא "תפספס" את מועד הביוץ, למה להביא אותה לטיפולים של לקיחת גלולות לשינוי המחזור, או לדרוש היתרים מיוחדים מרבנים כדי להקדים טבילה? אם תלך לטבול לפי התורה, היא יכולה להיכנס להריון בלי השתדלות מיוחדת.
ידועה פסיקתו של הרב עובדיה יוסף, שאישה יכולה לעשות הפסק טהרה אחרי ארבעה ימים ולא חמישה כפוסקים האשכנזים. אולי בגלל הפסיקה הזו היו לש"ס שבעה-עשר מנדטים...
שמעתי שאישיות רבנית גדולה התירה לרבני צהר לפסוק לבחורות מהמגזר החילוני, שהן יכולות לטבול בלי לספור שבעה נקיים. אם כן, במה נשתנו זוגות דתיים מחילונים? האם הדתיים צריכים "להסתפק במועט"?
מראש אני אומרת, שאינני מזלזלת ברבנים, רבנות, פסיקות וגזירות. אדרבא, ישבו גדולי ישראל ויחשבו איך אפשר להקל יותר, ולהתקרב יותר לגישת התורה המקורית.
הייתי רוצה לראות הערכה מחודשת של הנושא, שהוא לדעתי, חשוב, מהותי, ויכול להביא לכך שעוד הרבה נשים בעם ישראל תצטרפנה למעגל הטובלות והשומרות על דיני נידה. זה יהיה הרבה יותר קל ופחות מאיים, על הגבר והאישה כאחד.

 


 
 




אודות כותב/ת המאמר:
רבקה שמעון, מדריכת כלות ותיקה, דורשת מהפכה בדיני טהרה. לטענתה, דיני הנידה בימינו מחמירים יתר על המידה ומשיגים את המטרה ההפוכה . רבקה שמעון היא מנחה להעשרה זוגית, מדריכת כלות ואם לעשרה ילדים.


תגובות הגולשים

29/1/2009
1. טהרה כהלכתה‏  [שירה כהן]
קראתי את מאמרך , כמוך כמוני מדריכת כלות ועוסקת בתחום דיני המשפחה. אולם נראה לי כי ההצעה לביטול 7 נקיים אינה נובעת מהרצון לקדם אכן את מושג הטהרה בעמ"י. אם נאמר כי ":בואו נבטל את 7 הנקיים" מדוע שלא נדליק אור בשבת? או ניפתח מים חמים ?הרי זה בעצם רק תקנות חז"ל ואינם איסורים מפורשים בתורה . התורה אמרה "לא תבעיר אש במושבותיכם" האם הדלקת אור פירושה הצתת אש? לא ! אלא שחז"ל נתנו לכך את הפירוש ועדו אינספור פירושים מאותו כוח של תושב"ע . אם ניקח את מקור סמכותו של חז"ל לקביעת ההלכה אזי גם לא ניצטרך לכיפה. לי נראה כי דווקא ההסבר לאשה לגבי שמירת תורה ומצוות כי החיבור של עמ"י לכוח הזה של הטהרה בכל אופניה גם כשזה קשה כי זה בעצם רצונו של האין סוף יתברך. אני מנסה לחבר את הכלה להבנה של חוקיות שאינה ניתנת להסבר במילים כי מה לעשות והרי שמירת טהרת המשפחה היא בסופו של דבר בבחינת חוק ולא משפט, משהו מעל טעם ודעת והשאלה האם אני בוחרת להתחבר למשהו מעל השכל או שלא בא לי....... אז בהצלחה לכולנו.
25/11/2009
2. בנוגע למאמר ולתגובה‏  [צעירה]
אין ממש בתגובה למאמר. ידוע וגלוי לפני כולנו כי הלכות רבות ושונות שפסקו חז"ל נשתנו במהלך הדורות ואף נאסרו (!!!!) עם שינויי החיים והלך המחשבה.
כיום ישנו חשש לשנות הלכה ולהתאימה לאורח החיים המודרני, מצב שלא היה קיים בעבר . אף לא חז"ל החמירו בדיני נידה- אלא בנות ישראל שמתוך חשש ספרו שבעה נקיים והחמירו- ובעקבותן נשתנתה הגזירה.
הגיע הזמן לשנות הלכות רבות ולהרחיב את מעגל החיים הדתי אל יותר מבני העם היהודי. "וחי בהם"
בואו לא נשכח זאת.
3/6/2013
3. גזירה של חז"ל אסורה בביטול לעולם‏  [מ]
יש כלל בהלכה שמה שחז"ל קבעו, לא יכול להתבטל לעולם. אלא אם כן חז"ל בעצמם מבטלים את התקנה (=עשה) או את הגזירה (=לא תעשה). מי הם חז"ל? תשובה: ממשה רבינו ועד סוף תקופת האמוראים. כך שכל תקנה/גזירה שנותרה חיה ועומדת עד סוף תקופת האמוראים תישאר לעולמי עד!!! (לא משנה מה דעתינו עליה והאם מתחשק לנו או לא לקיים אותה) אם תשימו לב, תקופת חז"ל נגמרה...=7 נקיים נשאר לנצח!!!
וזה מה שמדהים בתורת ישראל. רק כך היא חיה וקיימת לעולם, בזכות הנאמנות של עם ישראל לחוקיה והוראותיה, בלי לפקפק אחריהם. מי שקמה בדור הזה ומנסה לערער את סמכות חז"ל דומה לתינוק שבא לערער את סמכותו של המלך.
ולגבי מה שאמרת בעניין מכון פועה. בתור אחת שעשתה טיפולים והתייעצה עם המכון. יש כל כך הרבה פתרונות לעניין הביוץ ב-7 נקיים, גלולות זה רק אחת מהן. ומה את כל כך נבהלת מגלולות. הרי ברגע שאת יולדת את מתחילה בכל יום לקחת גלולות למניעת הריון ולא שמעתי מישהי מתלוננת על העניין הזה. כנראה שרק כשרוצים לצאת נגד רבנים אז נזכרים להתלונן...
חוץ מזה שמי שהביוץ שלה בנקיים קיבלה התמודדות מהקב"ה של עקרות (הלכתית) ואם אישה חושבת שהיא לא תספור 7 נקיים וכך "תעקוף" את הקב"ה מימין. אז פה נזכיר לה שלקב"ה אין שום בעיה להחליף לה את העקרות הזו בעקרות אחרת...(ובקיצור מי שמשמיים אמורות להיות לה בעיות בעניין הילודה לא תצליח לברוח מהן ע"י הערמה כזו או אחרת)
יש שלל סוגי עקרות. עקרות בלתי מוסברת (כן יש דבר כזה), עקרות בגלל מבנה הרחם, עקרות בגלל חוסר איזון הורמונלי, עקרות של הגבר, עקרות שנגרמה עקב הרס של הגוף מעודף טיפול הורמונלי. ועוד ועוד...
עקרות הלכתית זו העקרות הפשוטה ביותר, אז אם את נכללת תחת הכותרת הזו, את צריכה לשמוח ולא להאשים את חז"ל. לא נראה לי שבהם הבעיה...
בהצלחה בכל
13/10/2013
4. ואני ממליצה‏  [אוהבת ד']
שנתחזק יותר ויותר
ונתפלל לד'
שיביא את הגואל
ואז תשבי יתרץ קושיות ובעיות
ונוכל לקיים את דבר ד' בלי ספקות והחמרות מיותרות
אך בלי חלילה היתרים מיותרים.
13/10/2013
5. אני לא מבינה????‏  [אמת]
הרי הכותבת בעצמה מציינת שאם אישה תחיה בצורה טבעית ללא אמצעי מניע הוכו' היא טהורה רוב החיים.
אז מה הקטע לבטל שבעה נקיים???

ובקשר לטענה שכך נרחיב את מעגל עובדי ד'.
גם את הקו האדם בכנרת הנמיכו לפני כמה שנים, וכי זה משנה את המציאות?? יש היום יותר מים בכנרת בגלל שההגדרות השתנו???????


X
הצטרף לעמוד שלנו בפייסבוק להישאר מעודכן!
site by entry.  |  painting by C J I. TORDJMAN
אתר המקוואות והטהרה © כל הזכויות שמורות | אודות האתר | כתבו לנו
אתרים מומלצים: תהילים • שמירת הלשון • פרקי אבות